Psoriasis

Dags för ett viktigt inlägg. Jag lider av en kronisk sjukdom som heter Psoriasis. Jag har haft psoriasis i ungefär ett år. Psoriasis smittar inte och kan drabba människor i alla åldrar, men börjar vanligast mellan 10-30 årsålder.
Sjukdomen uppträder familjärt, det vill säga att det är större sannolikhet att utveckla psoriasis om någon redan har psoriasis i familjen. Hur psoriasis ärvs är inte helt kartlagt, men man måste ha psoriasisanlaget från båda föräldrarna för att själv få sjukdomen. Min mamma har psoriasis och det finns på pappas sida av släkten med.

Det finns olika typer av psoriasis. Jag tänkte ta upp de jag är drabbad av här.

Plack Psoriasis
Plackpsoriasis är den valigaste formen av psoriasis. Den startar oftast med små röda knottror eller lite större fläckar (plack). Områdena växer gradvis och börjar fjälla. Plackpsoriasis kan förekomma på hela kroppen, men drabbar speciellt armbågarna, knäna, stjärten och hårbotten. Åkomman finns oftast på samma ställe på båda kroppshalvorna (symmetri). Det är vanligt att psoriasisfläckar uppkommer i ärr eller sår. Sjukdomens svårighetsgrad varierar. Minst 50 procent av patienterna har klåda, som oftast är måttlig.

Denna formen har jag då på båda armbågarna. Det är en ond cirkel som ni kanske kan förstå. Jag är en av de som har klåda. Mer än måttlig vill jag påstå. På nätterna kliar jag som en galning i sömnen vilket leder till att det blir blödande sår i vilka det hela börjar om igen. Det jobbigaste är att folk stirrar. Väldigt många vet inte vad det är för sjukdom. De tror att man kanske har skrapsår eller att det är något smittsamt. Helt fel!

Psoriasis i hårbotten
Psoriasis i hårbotten kan vara svår att skilja från svamp i hårbotten och mjälleksem (seborroiskt eksem). Ibland kan psoriasis från hårbotten sprida sig till ansiktet på huden nära hårbotten, men relativt sällan mitt i ansiktet. Enstaka torra fläckar på ögonlocken förekommer dock.

Här får jag liksom små sår som kliar i hårbotten. Först märkte jag det mest som mjäll, fast större. Hitintills har psoriasisen bara spridit sig ner i nacken och inte i ansiktet, förutom en liten torr fläck under mitt ena ögonbryn. Men den märks knappt.

Eftersom det är en kronisk sjukdom går den inte att bota. Jag får helt enkelt lära mig leva med den. Jag önskar bara att folk skulle vara mer upplysta och sluta stirra. Hade jag kunnat välja hade jag inte velat ha utslagen. och glöm inte - Det smittar inte!



Kommentarer
Postat av: Malin-Hockeyfruga

har en vän som också har de, klart hon tycker oxå de är himla jobbigt. Hon kan imellanåt sola för att lindra det..men som du säger..förstår at tdet är jobbigt att folk "kollar" så..

2009-10-28 @ 19:24:22
URL: http://mysunshinestory.blogg.se/
Postat av: Veronika

Hej, är du medlem i Ung med Psoriasis? Det är jättebra att träffa andra med sjukdomen och de har både information och bra aktiviteter.

www.ungmedpsoriasis.se

2009-11-09 @ 15:34:08
Postat av: Carl Fredrik

Angående psoriasiseländet; kolla salvan på http://www.carlvonlinne.biz



Finns inga mirakel när det gäller psoriasis, men ibland små underverk. Dock är psoriasis väldigt individuellt...

2010-02-02 @ 12:21:27
URL: http://www.carlvonlinne.biz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0